![]()
PAINTER-ARTIST,
RESTORER
go to main page telefon: 06 30 3171924 studio: 1087 Budapest, Kerepesi út 1. 1/8 |
nyelv: | ![]() |
sprache | ![]() |
language | ![]() |
Charta Bellica reneszánsz Hadi Kártya játékszabályok
![]() |
A Charta Bellica kártyához kétféle játék tartozik. Az egyszerűbb játék neve: Bellum, a másik játék neve- a kártya után- Charta Bellica. Ezeken kívül a hagyományos francia-kártyával játszható játékokat is játszhatjuk (römi, kanaszta, macao, póker stb...), ekkor az 1-es lapok a jokerek. A lapok 1-től 10-ig római számokkal vannak jelezve, ezek felett van a pap, királynő, király, és a főváros képe. |
Charta Bellica Előkészület: A Charta Bellica
játékhoz 4 játékos
szükséges. Válogassátok szét a 4
nemzet kártyáit, így mindenkinek 14 lapja
lesz. Vegyétek ki a 4 fővárost (ász), és
lefordított lappal tegyétek az
asztalra, majd mindenki válasszon 1 lapot, így mindenki
megtudja, hogy ki
melyik nemzetet képviseli. Az egyik játékos a
négy lap közül vegye ki a saját
fővárosát a másik 3 fővárost meg tegye
vissza az asztalra, és húzzon
mégegyszer! A kihúzott nemzet lesz a
szövetségese, míg a másik kettő az
ellenfele. Keverjétek meg a 14 lapot, és hetet
számoljatok le belőle, amit
tegyetek le az asztalra a másik hetet, pedig tartsátok a
kezetekben! A lapok
értékei növekvő sorrendben: Számozott lapok
I-től X-ig, Pap, Uralkodónő,
Uralkodó, és Főváros. A nemesi lapok harci
pontértéke: pap 11, az uralkodónő
12, az uralkodó 13, a főváros pedig 14. Egyszerű
játékmód: Az a
játékos, aki a 3 nemzetből
szövetségest választott, (pl. lengyel) kezdi a
csatát, fedje fel az asztalon
lévő 7 lapjából a legfelsőt! Ekkor a vele
közvetlenül szemben álló (pl. osztrák)
ellenfele is fedje fel a legfelső lapját. Most
látják meg, hogy kinek milyen
erős a serege, és mind a ketten segítségül
hívják a szövetségesüket. (A jelen
példában: lengyel-magyar szövetség és
osztrák-török szövetség.) A
szövetséges a
kezében lévő 7 lapból a társa felcsapott
kártya mellé tegyen egy olyan lapot
(felmentő sereg), amellyel kettejük lapjainak
összértéke nagyobb lehet
ellenfeleik két lapjának
összértékénél. Az ellenfelek egy
időben tegyék le a
felmentő seregeket. Amelyik szövetség lapjainak
összértéke (harci pont értéke)
nagyobb, az viszi el mind a 4 kártyát. Ha a két
harci pont érték egyenlő, akkor
a két szövetséges vonja vissza felmentő
seregét, majd húzzanak egymástól lapot,
és az lesz a döntő felmentő sereg! A következő
körben a másik két szövetséges
(pl. a magyar és a török) fedje fel az asztalon
lévő kártyáinak legfelső
lapját, és erre jöhetnek a felmentő seregek (pl. a
lengyelnek a magyar, a
töröknek az osztrák). A játék akkor
ér véget, amikor az összes lap elfogy.
Ekkor mindkét szövetség adja össze a
begyűjtött lapok értékét. Ennek
legegyszerűbb módja az, hogy a szemben álló felek
kiteszik azokat a lapjaikat,
amelyek kölcsönösen azonos értékűek,
és csak a maradék lapok értékét
adják
össze. Az a szövetség győz, amelyiknek magasabb az
összegyűjtött pontértéke. Összetett
játékmód: Ebben bizonyos
lappároknak külön
harci pont értéke is van. - A legerősebb lapok, a
"szent" pap
pár, amely értékéhez
még 11 pontot kell adni (11+11+11=33). A
számértéket üti a 13, a 13-at a szám
pár, a szám párt a
nemes társ, a nemes társakat üti a nemes pár,
a nemes párt és a nemes társakat
üti a bolond társ. A bolond társat üti a
számérték (ha nagyobb az értéke), a
13, a számpár, és azok a nemes társak és nemes
párok, amelyekből nincs a
bolond mellett. Bellum (Latinul
háború) Előkészület:
Játszhatják ketten, hárman vagy
négyen. Minden játékos egyetlen nemzet lapjait
kapja, tehát minden játékosnál
azonos erősségű lapok vannak. Cél: minél erősebb
lapokat elütni a többiektől. Játékmód: Minden
játékos megfog egy lapot, és
hátoldalával felfelé, előre nyújtja.
Egyszerre fordítják fel lapjaikat. Mindíg
a legnagyobb értékű lap viszi a többit. Ha több
azonos értékű lap van, akkor az
érintettek húznak egymástól egyet-egyet
(segédcsapatokat vetnek be). A kört az
viszi, akitől a legerősebb lapot húzták. Aki nem
érdekelt a további küzdelemben
(mert alacsony értékű lapja volt), az tetszése
szerint dob be egy lapot. Az
ütéseket a végén meg kell számolni. Akinek a lapja eggyel
kisebb értékű, mint abban a körben a legerősebb
(pl. 9-ese van, ellenfelének meg 10-ese), de van lovas lap a
kezében, az
segíthet magán a lovasságával: ha a
9-esére ráteszi egy lovasát, az ellenféltől
húzhat egy lapot, amellyel megküzdhet a lovasa. Ha
annál erősebb lapot húz,
akkor elveszíti a 9-est meg a lovast is, de ha
gyengébbet, akkor a 10-es és a
húzott lap is az övé. Ha lovast húz, akkor
mindketten visszaveszik a lovasukat,
és húznak egymástól 1-1 lapot. (A
küzdelemben nem érintettek ilyenkor bedobnak
bármilyen lapot, de ha többen vannak egy ponttal lemaradva
a legerősebb laptól,
akkor nem lehet -és az utolsó előtti körben sem
lehet -lovast bevetni). A bolond lap üti
az uralkodót és az uralkodónőt, és ha a
bolond üt, akkor nem lehet lovassal támadni,
kettőnél több játékos esetén pedig
a bolondot csak főváros lappal lehet ütni. Ha elfogytak a
lapok, akkor az
ütéseket össze kell számolni, és az
nyer, akinek a legtöbb pontja van. |
somogyimarton@gmail.com |